Connectem oportunitats i reduïm la bretxa digital

Una inciativa per a donar suport amb material tecnològic a infants i joves de famílies en situació de vulnerabilitat
Connectem oportunitats, cartell de la iniciativa
Fundació IRES
6 Setembre de 2020

Connectem oportunitats i reduïm la bretxa digitaper a infants de famílies en situació de vulnerabilitat.

La reducció de la bretxa digital significa la igualtat d’oportunitats per a moltes famílies.

Ja són més de 70 famílies que han rebut el material tecnològic necessari per a poder fer el seguiment de les classes dels seus fills i filles, seguirem per a reduir la bretxa digital per a una educació equitativa i de qualitat.

Per aquest motiu, des de la comissió d’RSC del [email protected] volem lluitar contra l’escletxa digital que afecta a moltes famílies vulnerables fent arribar els recursos tecnològics necessaris per a garantir l’educació de tots els infants i joves que atenen a la Fundació IRES.

Amb les col·laboracions, podrem garantir l’accés a l’educació virtual als infants i joves. El vostre donatiu anirà destinat a:

• Tablets
  • Connexió a internet
  • Dades mòbils
  • Material escolar

Ajuda’ns a lluitar contra l’escletxa digital i reduir les desigualtats d’oportunitats entre els infants i joves en situació de vulnerabilitat.

Contacta amb nosaltres i suma’t al repte. Entre tots i totes, connectem oportunitats!

[email protected] / 934864750

Com neix la iniciativa

Poc després de comunicar la represa del curs escolar en el passat abri del 2020, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat anunciava que entre el 10 i el 15% dels i de les alumnes a Catalunya no disposaven d’accés a recursos tecnològics, un fet que posava de manifest les desigualtats i la manca d’oportunitats que afecten avui dia a milers de famílies en situació vulnerable. Segons el darrer estudi de la Fundació Ferrer i Guàrdia, Bretxes digitals: Noves expressions de les desigualtats, 155.000 llars catalanes encara no disposaven d’accés a internet després de reiniciar les classes.

Així, doncs, a la crisi sanitària se li sumaria l’altra crisi subjacent, provocada per la manca de recursos bàsics i que cada dia que passa agreuja la situació personal i familiar a moltes més llars. A banda de poder tenir electricitat, aigua corrent i la nevera plena, tenir internet i comptar amb recursos d’entreteniment són les eines que més han necessitat les famílies amb fills i filles en edat escolar durant aquest confinament. Més encara quan no comptar amb elles ha significat l’aïllament social gairebé total.

Històries de noves oportunitats

Així ha estat el cas de la Fairlady, mare de família monoparental i usuària del projecte Aferra’t, un dels serveis centrats en la promoció de la inclusió social que la Fundació IRES duu a terme al districte de Sant Martí, a Barcelona. “Un cop que l’institut va anunciar que els alumnes havien de seguir treballant amb deures i sessions escolars a través d’internet, vaig sentir ansietat per no saber com fer-ho amb la meva filla, ja que no teníem connexió wifi a casa”, ens confessa. “Això ens feia sentir a totes dues desconnectades del món, i aïllades; amb molta angoixa i estrès per no poder cercar solucions i amb la por de quedar-nos enrere”.

Com a moltes altres mares, no poder oferir recursos perquè la seva filla pogués seguir el curs li feia sentir una angoixa i malestar emocional que va haver de gestionar amb el suport psicoterapèutic dels professionals de la fundació. El que més li preocupava era la incertesa de la situació, no saber si es podrien contagiar per la COVID-19, quins riscos comportava i no saber si podrien comptar amb l’ajuda que necessitaven.

Quant de temps haurem d’estar tancades? Quan tornarà la meva filla a l’escola o, quan podré tornar a treballar? Aquestes són les preguntes recurrents que em feia i que no em deixaven dormir”, ens comparteix. El seu neguit, però, es va alleugerir quan, durant la primera setmana de maig va rebre la targeta SIM de Parlem Telecom. Aquest recurs li ha permès a la seva filla reprendre el ritme del curs escolar i tenir més possibilitats d’entreteniment tot i estar confinades; i a ella, tenir accés a la informació per estar al dia respecte les noves mesures que s’haguessin d’adoptar durant l’estat d’alarma per la COVID-19, a més de poder buscar feina i escollir formes alternatives d’oci per a la seva família.

Connectem oportunitats, reduïm la bretxa digital

L’èxit de la iniciativa Connectem Oportunitats s’ha basat principalment en la col·laboració, la participació i implicació de persones i empreses arrelades al territori on actualment duem a terme els nostres serveis. És a dir, un treball en xarxa que demostra que fer la nostra ciutat més socialment sostenible és possible i és una responsabilitat compartida.

El repte Connectem Oportunitats atén als Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030. Concretament amb l’objectiu 4: “Educació de qualitat”, per tal de millorar la qualitat de vida de les persones i l’accés a una educació inclusiva i equitativa; l’objectiu 10 “Reducció de les desigualtats”: per a reduir la pobresa per evitar desigualtats i grans disparitats en l’accés als recursos; i l’objectiu 17: “Aliança pels objectius: Generar aliances inclusives construïdes sobre principis i valors, una visió i metes compartides, que col·loquen les persones al centre”.