PrevenSI rep en un any 42.800 visites a la seva web i gestiona 366 consultes directes

Des de PrevenSi demanem compromís polític per a demandes d’ajuda que queden sense atenció per falta de recursos
27 Abril de 2021

PrevenSI va posar en marxa el setembre de 2019 la primera línia d’atenció telefònica, via xat i per correu electrònic, dedicada a l’abordatge de la violència sexual infantil, i per a la prevenció de la pedofília i la pederàstia. Aquesta iniciativa, pionera a l’estat espanyo, però que funciona a altres països des de fa dècades, suposa un pas endavant en la prevenció de la violència sexual infantil.

PrevenSI va ser impulsada per l’Institut de Psicologia Forense, l’Institut Intress i la Fundació IRES i té com a característica singular la prevenció de tal manera en què s’ofereix atenció a les persones preocupades perquè senten atracció cap a infants i adolescents. Però PrevenSI també dona resposta a qualsevol persona o organització que requereixi assessorament sobre com actuar davant d’una situació de violència sexual infantil o a l’hora d’implementar mesures preventives específiques.

Durant l’any 2020, la web de PrevenSI ha rebut un total de 42.846 visites, l’11,4% de les quals han consultat l’apartat dirigit a  persones que se senten atretes per infants o adolescents, tractant-se de la tercera secció més visitada de la web. Pel que fa al total de contactes directes, la plataforma ha rebut 366 contactes a través d’algun dels mecanismes que posa a disposició (telèfon, xat i mail), dels quals un 30% son de persones preocupades per la seva atracció cap a infants i/o adolescents.

PrevenSI rep múltiples trucades fora del seu horari d’atenció, especialment en cap de setmana, a les que no pot donar resposta per falta de finançament

Des de la seva posada en marxa, PrevenSI ha mantingut oberta la línia d’atenció directa 20 hores setmanals, amb l’excepció del període de confinament en el que es va donar atenció continuada de 10h a 20h de dilluns a divendres. En l’actualitat, la manca de finançament porta a reduir l’horari fins a les 12 hores setmanals (Dill. I Div. de 16h a 20h i els Dimecres de 10 a 14h). Per altra banda, a la pàgina web de PrevenSI s’hi poden trobar apartats específics on es dona resposta a les preguntes més freqüents. El fet que aquesta informació estigui a la web en permet la consulta 24 hores.

En el darrer trimestre de l’any 2020 es va començar a produir una tendència a l’alça en el nombre de visites a l’apartat específic de la web dirigit a persones que se senten atretes per infants i adolescents, que s’ha consolidat el passat mes de febrer de 2021. Durant aquest mes, aquesta ha estat la pàgina més visitada del web, amb un total de 845 visites, suposant un 34,18% del total de visites a la web.

Cada setmana diverses persones recorren a PrevenSI per tal de rebre suport, orientació o tractament en relació a la seva atracció cap a infants i/o adolescents. És important destacar que  la línia telefònica de PrevenSI rep múltiples trucades fora del seu horari d’atenció, especialment en cap de setmana, a les que no pot donar resposta. De disposar de suport extern per exemple de les administracions, aquest servei podria assolir un major nombre d’atencions i seguiments, ja que cada acompanyament expert obre la porta a evitar noves agressions sexuals a menors (en viu o bé online).

Tanmateix, la línia d’atenció directa de PrevenSI, atesa sempre per professionals especialitzats, no rep a dia d’avui cap tipus de finançament públic ni privat, més enllà del que aporten les entitats impulsores de la iniciativa. Volem captar el compromís de l’administració pública i de l’empresa privada per impulsar aquest projecte pioner al nostre país i que contribueix a la prevenció d’un maltractament infantil que pot comportar experiències traumàtiques molt greus.

És imprescindible donar resposta a totes les persones que consulten i contacten diàriament amb la plataforma PrevenSI. Cal una resposta especialitzada, rigorosa i experta: PrevenSI l’ofereix, però l’equip promotor intenta aconseguir el compromís de les administracions públiques. En diversos països europeus existeixen serveis per encarar un problema com aquest suportats per l’Administració. A Catalunya no s’hi dediquen fons públics de forma directa, malgrat que l’efecte preventiu seria de gran magnitud.

El context del problema

Els estudis indiquen que en l’actualitat, entre un 10% i un 25% de la població ha estat víctima de violència sexual en la infància. A més, un 44% dels infants que han estat víctimes l’han patit de forma repetida. La realitat d’aquesta problemàtica posa de manifest que només es denuncia, aproximadament, un 15% del total dels casos. Es calcula que avui dia fins el 5% d’homes adults poden presentar atracció sexual cap als infants (pedofília), la qual cosa representa fins a uns 187.500 possibles pedòfils a Catalunya.

Per a més informació i per poder col·laborar amb PrevenSi podeu visitar la pàgina Prevensi.es