25N: Compromís feminista, compromís quotidià

Què commemorem el 25N? A quines esferes podem portar la perspectiva feminista? Com podem contribuir amb accions quotidianes?
24 Novembre de 2022

Aquest article ha estat realitzat a partir de les aportacions dels equips de la Fundació IRES.

Un 25 de novembre de 1960, les Germanes Mirábal, tres activistes polítiques conegudes com ”Las Mariposas”, van ser assassinades pel govern de la República Dominicana. És per aquest fet que s’assenyala aquesta data per a commemorar globalment el Dia Internacional per a l’eliminació de la violència cap a les dones o basada en el gènere.

La Declaració sobre l’eliminació de la violència contra la dona, defineix la mateixa com “tot acte de violència que tingui o pugui tenir com a resultat un mal o sofriment físic, sexual o psicològic per a la dona, així com les amenaces de tals actes, la coacció o la privació arbitrària de la llibertat, tant si es produeixen en la vida pública com en la vida privada.” Segons dades de l’ONU, 1 de cada 3 dones en el món ha patit algun tipus de violència física, sexual o psicològica pel fet de ser dona. La violència masclista és un problema social, de primera magnitud.

A la Fundació IRES treballem diàriament, a través de molts dels nostres projectes, en la seva prevenció i en la reparació dels seus danys centrant-nos especialment en aquelles dones que es troben en situació de major risc, com nenes, dones grans, amb discapacitat, migrants, amb malaltia, LBT i altres característiques o condicions que poden augmentar la vulnerabilitat i opressió dins de la societat patriarcal.

El 25 de novembre és un dia per a reivindicar que totes les persones, sense distinció de gènere, tenim drets i som mereixedores de respecte, reconeixement, oportunitats, llibertat i justícia. El 25 de novembre serveix per a celebrar els avanços, visibilitzar les diferents formes de violència de gènere i per a promoure la mobilització social i la implicació personal necessàries per a acabar amb aquesta xacra.

El 25 de novembre, també és un compromís de les persones de l’avui i per les generacions futures. És un dia per a reflexionar, per a repensar-nos com a persones d’un sexe determinat i deconstruir el gènere après. És un dia per a observar, analitzar i canviar. És un dia per a reaccionar, un dia per a donar-nos suport, per a actuar. És un dia per a mirar al present, des de la autocrítica i la crítica social perquè volem un escenari millor i més sa per a totes les persones, homes i dones que el conformem. És una causa per a commemorar tots els dies, en diferents formes, portant la igualtat de gènere a la pràctica aplicant el feminisme al nostre estil de vida.

En tots els àmbits i espais en els quals convivim, són moltes i variades les petites accions quotidianes que podem realitzar per a contribuir a un món més just i igualitari lliure de violència. Per això, enguany hem volgut conèixer quines són les contribucions a la igualtat de gènere  que duen a terme diàriament les persones que formen part de Fundació IRES, recollint les seves respostes mitjançant una enquesta. Després, hem creat la infografia “Com apliques la perspectiva de gènere en el teu dia a dia?”. I hem volgut compartir-la per a inspirar a altres persones i així col·laborar en la transformació cap a la igualtat de la societat en la qual vivim amb un missatge col·lectiu clar i coherent: rebutgem la violència de gènere en totes les seves manifestacions.

Formar-se més, llegir sobre feminisme o autores invisibilitzades, acompanyar a dones en el seu procés de sortida de la violència o denúncia, educar en igualtat de gènere, ser corresponsable, desaprendre les creences masclistes interioritzades, reaccionar davant les violències més subtils, prendre consciència dels privilegis i els prejudicis de gènere, participar en activisme… Aquestes i moltes altres són les pràctiques de feminisme quotidià que apliquen els nostres equips.

Quin és el teu compromís amb la igualtat de gènere?