Ara i sempre: acompanyant als infants, joves i famílies

Durant el confinament adaptem i reforcem la nostra atenció a les famílies en situació de vulnerabilitat
AraiSempre, acompanyant als infants, joves i famílies
Fundació IRES
2 Abril de 2020

Més de 15 dies de confinament i, malgrat l’estat d’emergència, hi ha necessitats que no s’aturen. No cal dir que estem afrontant una duríssima situació amb un grau d’imprevisibilitat i incertesa molt elevats. Per aquest motiu, els equips de professionals d’IRES que acompanyem a famílies en situació de vulnerabilitat hi dediquem esforços per adaptar la nostra atenció a les noves circumstàncies, mantenint la nostra tasca socioeducativa.

Com fan els nostres equips per a seguir acompanyant a les famílies i infants aquests dies?

Ens arriben paraules d’esperança i energia molt positiva, tant per la part de les professionals com de la dels joves. Sense treure importància i gravetat a la situació, mantenen una actitud molt proactiva davant el confinament. Per a moltes famílies es fa difícil la gestió del temps amb la canalla a casa. És per això que estem articulant propostes d’activitats com són les gincames en família en coordinació amb les educadores del Casal en Familia o dur a terme un diari de confinament per a recollir i, posteriorment, compartir les reflexions dels nanos durant l’estada a casa. En aquesta línia, els grups de whatsapp s’omplen d’activitats lúdiques per a fer en família i compartir procés i resultats amb els equips.

D’altra banda, totes les famílies tenen un repte comú: la gestió emocional de l’estrès i l’ansietat causades per l’emergència del present i la incertesa del futur; preocupacions com mantenir o tornar a trobar feina, pagar el lloguer i omplir les neveres afegeixen inquietud a la seva situació. Això no obstant, estan fent un exercici encomiable per tal d’adaptar-se de la millor manera possible i construir petites xarxes de suport i intercanvi d’idees.

Sens dubte els nostres serveis estan més connectats que mai. En general es manté contacte permanent amb les famílies per a oferir-les informació sobre el COVID-19, donar pautes a seguir durant el confinament, així com esmorteir l’impacte d’aquesta situació sobre el vincle i l’estabilitat emocional dels infants. Si la situació ho requereix, les psicòlogues i educadores fan atenció psicoterapèutica individualitzada per telèfon. Només treballant d’aquesta forma coordinada podem donar atenció integral a les necessitats d’aquestes famílies.

La tecnologia, la nostra aliada per a seguir acompanyant famílies

Les tecnologies estan sent protagonistes aquests dies, ja que ens apropen els uns als altres fent possible el manteniment dels serveis. Aquestes eines ens permeten fer arribar dinàmiques i reptes de tot tipus per als infants, com són manualitats, receptes de cuina, dibuixos, jocs de rol… També les videotrobades en grup ens permeten donar continuïtat a l’acompanyament grupal atenent a les seves dificultats. Per aquelles famílies que no disposen de connexió a Internet a casa, mantenim contacte telefònic per evitar que quedin despenjades dels serveis per la distància. Fer saber a les persones que hi seguim al seu costat és essencial.

Famílies amb necessitats especials

Les nostres professionals dels serveis d’adopcions i acolliments manifesten especial preocupació per aquells infants que són població de risc o que fan algun tipus de seguiment psicològic ja que, en aquesta situació, no poden rebre aquesta atenció més individualitzada i pot afectar al seu desenvolupament en molts àmbits (psicomotriu, llenguatge, cognitiu, socioafectiu, emocional…). Els equips estan treballant amb molta intensitat per a poder assignar una família el més aviat possible a aquells nens i nenes que ho necessiten amb urgència.

La importància del vincle

Aquest confinament està posant en valor la importància de mantenir i cuidar els vincles en les situacions difícils, i ens porta  com aprenentatge que els moments d’oci i joc compartit poden alleugerir els efectes del confinament. Veure els vídeos de famílies cantant una cançó o fent manualitats junts ens anima a totes, tant mares, pares i educadores, com nens i nenes dels Casals.

També ens deixa escenes i anècdotes memorables. Un dels centres ens va relatar cóm uns veïns que, veient als joves del CRAE Prim (L’Hospitalet de Llobregat), van fer sobretaula amb ells i es van divertir ballant i jugant al “veo-veo”  des de la distància. Per suposat, no ens oblidarem del bon rotllo que ens van regalar en aquest video que van fer per no perdre l’humor en el centre durant la quarentena. D’altra banda, es veu que el Casal en Família de Manacor s’ha convertit en un receptari digital, on les mares comparteixen fotos de menjars típics dels seus països i vídeos de com cuinar-los.

Volem agrair la feina tan valuosa de totes les persones que hi ha al front de cada servei, que han demostrat des del primer minut d’aquesta crisi el seu compromís amb les famílies i el seu benestar. Tenim molt present la labor dels tècnics de sistemes informàtics, les persones d’administració, i les companyes i companys de l’educació social, treball social i psicologia, sense la qual aquest projecte manca de sentit-. És emocionant veure la proactivitat i la il·lusió amb què els equips estan posant en marxa totes aquestes iniciatives per tal que les famílies més vulnerables no acabin sortint més perjudicades.

Quins projectes d’atenció i acompanyament a famílies, infants i joves tenim en marxa? Coneix la feina del Casal en Família, el Projecte Click, els Pisos de Joves, el Servei de Medi Obert, els CRAE i els Centres Oberts en el nostre Ecosistema de Projectes.